اهداف آموزشي | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هسته اصلى فرآيند حركت به سوى يك اقتصاد رقابتى، ايجاد بخش خصوصى، توسعه كارآفرينى و ايجاد شركت هاى كوچك و متوسط مىباشد. اين فرآيند جدا از حمايت مالى نيازمند زمينهاى براى آموزش، انتقال دانش و ايجاد زير ساختار شغلى براى تشويق بيشتر توسعه كارآفرينى و رشد مشاغل كوچك است. موسسات نوپا وشركت هاى كوچك و متوسط در رونق اقتصادى و به تبع آن كار آفرينى نقش بسيار مؤثرى دارند. توسعه اين موسسات در گرو ايجاد زير ساختهاى لازم براى كاهش خطر پذيرى آنان در دوران شروع فعاليت خود مىباشد. يكى از مهمترين اين زير ساختها مراكز رشد هستند. الگوى مراكز رشد يكى از راههاى كاهش مخاطره و افزايش ضريب موفقيت موسسات كوچك و متوسط توسط آنان مى باشد. اين الگو در كشورهاى مختلف دنيا تجربه شده است ودر حال گسترش وتوسعه است.مراكز رشد در واقع نهادهائى هستند كه براى پرورش وايجاد كسب وكارهاى كوچك ومتوسط به گروه هاى كارآفرين و نوپا كمك مىكنند تا عمليات تبديل نوآوري و ايدهها را به محصولات وخدمات جامعه با سرعت بيشترى انجام دهند.يكى از اصلىترين كاركردهاى این مراكز، رشد واحدهای فناور نوپاست. در همين راستا مي توان به جايگاه مهم آموزش و مشاوره اشاره كرد. در واقع آموزش و مشاوره باعث توانمندى نيروى انسانى موجود شده و موفقيتهاى آتى را تضمين مىنمايد، آموزش و مشاوره باعث بينش و بصيرت عميقتر، دانش و معرفت بالاتر و توانايى و مهارت بيشتر كارآفرينان براى اجراى وظايف محوله، شده و در نتيجه موجب نيل به هدفهاى سازمانى با كارايى و ثمربخشى بهتر و بيشتر است. در همين راستا در مركز رشد دانشگاه دورههای آموزشی مرتبط با كسب مهارتهاى كارآفرينى و بازار كار براى واحدهای فناور مستقر در مركز رشد و نيز دانشجويان تدوين شده و مي شود. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ا- اهداف دورهها |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهداف A | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
با توجه به اين امر بخش آموزش مركز رشد فناورى سلامت ، برگزارى دورههاى آموزشى در دانشگاه را بر اساس اهداف زير برنامه ريزى نموده است تا بصورت فصلي يا 6 ماهه بر حسب تعداد متقاضي دوره ها را اجرا نمايد. 1ـ آشنايى فراگيران با انواع كسب و كار و راهبردهاى توسعه آن، روشهاى پرورش خلاقيت، اخلاق حرفهاى، قوانين و مقررات كسب و كار و مهارتهاى لازم براى مديريت و اداره آن 2- آشنايى فراگيران با ويژگىهاى كارآفرينان و مقايسه ويژگىهاى خود با آنها به منظور شناخت قابليتهاى فردى و اقدام جهت برطرف كردن نقاط ضعف و توسعهی نقاط قوت 3- آشنايى بيشتر اساتيد با مسائل و موضوعات كارآفرينى و تشويق به تعريف پروژههاى كارآفرينانه وهدایت آنها به سمت كسب وكار موفق و ساخت گروههای كارآفرين در دانشگاه.
4ـ يادگيرى نحوهى تهيه يك طرح كسب و كار جامع و كامل به صورت عملى.
5ـ آموزش تحليل فرصتهاى اقتصادى و تركيب برنامههاى عملياتى و روشهاى تأمين سرمايه كسب و كار.
6ـ آموزش اصول اوليه حسابدارى و امور مالى كسب و كارها.
7ـ آموزش فنون و نكات كليدى بازاريابى، تبليغات، مذاكره و ارتباطات تجارى به فراگيران.
8- توسعهى بازار آموزش به فضاى صنعت و دستگاههاى اجرايى. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهداف B | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- توسعهى خلاقيتهاى فردى و گروهى 2-شناسايى و تحريك استعدادها و مهارتهاى كارآفرينانه 3- ايجاد همدلى و حمايت براى جنبههاى منحصر به فرد كارآفرينى 4- كسب دانش در حوزهى كسب و كار و كارآفرينى 5-كسب مهارت در استفاده از فنون تحليل فرصتهاى اقتصادى و تركيب برنامههاى عملياتى 6-القاى مخاطرهپذيرى با استفاده از فنون تحليلى و تأمين منابع 7-تجديد نگرشها در جهت پذيرش تغيير.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2- محتواى دورههاى آموزشى | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
براى رسيدن به اهداف فوق دورههايى طراحى شده است كه از لحاظ موضوعى به شش محور اصلى قابل تقسيم است كه عبارتند از: 1.مهارتهاى فردى در كارآفرينى مانند خلاقيت و نوآورى، ارتباطات، اخلاق حرفهاى و ... 2.تفكر اقتصادى و مديريت ريسك 3.تحليل بازار و بازاريابى 4.آشنايى با قوانين و مقررات كسب و كار و تأمين سرمايه 5.آشنايى با مديريت كسب و كار 6.تهيه طرح تجارى و چگونگى استفاده از آن |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3- مهارتهاى قابل اكتساب از طريق برگزارى دورههاى آموزشى |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از برگزارى اين دورهها، كارآفرينى و راهاندازى و اداره يك كسب و كار از طريق ايجاد و تقويت مهارتهاى زير مىباشد: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
- بازدید: 1726